Tyll Zybura

Lehre und Lerne | Teach and Learn

Bio notes

Tyll Zybura | 6 Sep 2016 |
Deutsch English

Meine akademische Prägung liegt in der englischsprachigen Literatur- und Kulturwissenschaft (Anglistik), in der ich zur Zeit meine Promotion zu literarischen Kindheitsdiskursen abschließe. Ich habe Expertisen in kritischer Theorie (insbesondere Feminismus, Geschlechtertheorie, Queer Theory, Poststrukturalismus, Biopolitics), Narratologie/Erzähltheorie und Filmtheorie, sowie Populärkulturforschung.

Zu all diesen Themen lehre ich seit 2014 schreibintensive Hochschulseminare an der Universität Bielefeld. Lehre macht mir große Freude und ich setze mich leidenschaftlich für Studierende ein. Im Jahr 2019 haben mich meine Studierenden für den Landeslehrpreis NRW nominiert, was mich sehr stolz macht.

Mini-CV

Dezember 2019
Start des kollaborativen Projekts Unconditional-Teaching.com zusammen mit Jessica Koch und Katharina Pietsch.
Juni 2019
Nominierung für den Landeslehrpreis NRW 2019 (bundesweiter Preis für exzellente Hochschullehre) durch die Fachschaft British and American Studies, Uni Bielefeld.
seit Juni 2017
Promotionswissenschaftler im DFG-geförderten Projekt Children and Childhood in Literature: Theory – Narratology – Criticism, Uni Bielefeld.
April 2017 – März 2018
Zertifikat Forschen – Schreiben – Lehren: Schreiben in der Lehre an der Universität Bielefeld.
2017
Abschluss MA British and American Studies (“Unreliable Narration: An Epistemological Critique of a Narratological Concept”) an der Universität Bielefeld.
2014
Abschluss BA British and American Studies, Geschichtswissenschaft, and Bildungswissenschaft an der Universität Bielefeld.

Vor meiner universitären Laufbahn in Bielefeld habe ich professionell als Software-Entwickler und Web-Programmierer gearbeitet. Als Autor und Redakteur habe ich Spielhilfen für Pen-and-Paper-Rollenspiele veröffentlicht. In den frühen 2000er-Jahren habe ich querbeet an der Ruhr-Uni Bochum studiert, von Religion und Philosophie, über Mathematik, bis hin zu Griechisch und Arabisch.

I am a PhD researcher at Bielefeld University, Germany. I publish on cultural constructions of childhood and I teach writing intensive seminars on critical theory and narrative theory, film and popular culture, literary constructions of childhood, zombie culture and biopolitical representation.

I love teaching and my students even recommended me for the Landeslehrpreis NRW 2019, which makes me so proud. I write more on my teaching practice and on education in general in my essays and over at Unconditional-Teaching.com.

Mini CV

December 2019
Launch of the collaborative writing project Unconditional-Teaching.com, with Jessica Koch and Katharina Pietsch.
June 2019
Recommendation for the Landeslehrpreis NRW 2019 (state award for excellent teaching in higher education) by the student council British and American Studies, Bielefeld University.
since June 2017
PhD researcher (WMA) in the project Children and Childhood in Literature: Theory – Narratology – Criticism (funded by the German Research Foundation). Bielefeld University.
April 2017 – March 2018
Certificate Research – Writing – Teaching: Teaching (with) Writing (Forschen – Schreiben – Lehren: Schreiben in der Lehre) at Bielefeld University.
2017
MA British and American Studies (Thesis: “Unreliable Narration: An Epistemological Critique of a Narratological Concept”). Bielefeld University.
2014
BA British and American Studies, History, and Education. Bielefeld University.

Before studying for my literary and cultural studies degree at Bielefeld University I have worked professionally as software developer, as web programmer, and as tabletop RPG writer and editor. Before that, in the early 2000s, I studied all kinds of things from religion, philosophy, and mathematics to Greek and Arabic at Ruhr University Bochum.